zaterdag 8 maart 2014

Carrotcake




Voor een gezellige high tea-middag maakte ik een carrotcake! Ik heb er nog nooit een gemaakt, maar wel vaak geproefd. En daarvan herinner ik me dat ik vooral ook de frosting heerlijk vond. Geïnspireerd door wel tien verschillende recepten, is dit het geworden. Ik blijf me er overigens over verbazen dat de cake totaal niet naar carrots smaakt! :)

(Ik heb maar een kleine oven, dus het is een kleine cake geworden, voor ongeveer zes personen). 

Wat heb je nodig?

voor de cake:
- 3 eieren
- 200 gram geraspte wortel
- 135 gram lichtbruine basterdsuiker
- 1 zakje vanillesuiker
- 100 ml zonnebloemolie 
- 175 gram zelfrijzend bakmeel
- 1,5 theelepel kaneel
- 1 theelepel vanille aroma
- halve theelepel gemberpoeder
- 1 theelepel bakpoeder
- halve theelepel baking soda (heb je dit niet, gebruik dan 2 theelepels bakpoeder)
- 60 gram gehakte walnoten. 

voor de vanille-frosting:
- 100 gram roomkaas
- 40 gram poedersuiker
- 30 gram zachte boter
- 1 zakje vanillesuiker
- 1 theelepel citroenrasp. 

Wat doe je?
Verwarm de oven voor op 170 graden. Meng de eieren, suiker, geraspte wortel. Voeg daarna de overige cake-ingrediënten erbij en meng dit met een spatel tot een glad mengsel. 
Giet het mengsel in een kleine ovenschaal of cakeblik. Zet in de oven voor ongeveer 50 á 60 minuten. (Let er wel op dat de bovenkant niet verbrandt en leg er zo nodig een stukje zilverfolie op). 

Als de cake gaar is, laat je hem afkoelen op een rooster. Als de cake is afgekoeld maak je de frosting door de ingrediënten goed te kloppen/mengen tot een egaal geheel. Let er op dat er geen klontjes boter in blijven zitten. Besmeer de cake met de frosting en laat opstijven in de koelkast. Jam! 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten