zondag 23 februari 2014

Bastogne-Licor43-kwarktaart! (of toetje)

Omdat ik mijn verjaardag vierde, ging ik natuurlijk iets lekkers bakken! Ik had zin in een experiment en besloot dat het iets moest worden met bastognekoekjes en Licor43. Na wat gegoogle en bladeren door mijn recepten kwam ik uit een op een, jaja, bastogne-Licor43-kwarktaart!(uiteindelijk bleek het meer een nagerecht te zijn geworden dan een taart, maar daar kom ik later op).

Wat heb je nodig?
- 250 gram magere kwark
- 3 gelatineblaadjes
- 250 ml slagroom
- 4 zakjes vanillesuiker
- bastognekoekjes (iets meer dan één pak)
- 3 eetlepels mascarpone (of roomkaas)
- 50 gram suiker
- cakeblik of springvorm
- bakpapier

Hoe maak je het?
Laat de gelatineblaadjes weken in koud water. Bekleed de cakevorm met bakpapier en maak een bodem van bastognekoekjes. Ik heb de koekjes gewoon heel gehouden en als een legpuzzel op de bodem gelegd. Besprenkel de koekjes met de likeur.
Klop de slagroom half stijf. Voeg vervolgens de vier zakjes vanillesuiker toe en klop de slagroom helemaal stijf. Als je die volgorde aanhoudt, wordt je slagroom steviger.

Meng de slagroom, mascarpone, kwark en drie eetlepels likeur. Knijp de gelatineblaadjes uit laat deze warm worden in een steelpannetje, samen met 2 eetlepels water (niet laten koken). Voeg het gelatinemengsel bij de kwark, mascarpone en slagroom. Voeg naar eigen smaak nog suiker toe, ik heb 50 gram gebruikt.

Doe een laag van het kwarkmengsel in het cakeblik. Maak vervolgens weer een laag van bastognekoekjes zoals je ook op de bodem hebt gedaan. Besprenkel de koekjes weer met de likeur. Doe daar vervolgens weer een laag kwarkmengsel boven op (afhankelijk van de grootte van je cakeblik of springvorm kun je nog een extra laag koekjes en kwarkmengsel toevoegen). 

Laat de taart 12 uur opstijven in de koelkast en strooi een flinke laag verkruimelde bastognekoekjes op de bovenkant. Snij in plakken of partjes en voilá, een heerlijke..... frisse bastognekwarktaart met Licor 43. 

De 'taart' viel goed in de smaak, maar het bleek meer een toetje te zijn. Dit kwam misschien doordat de bodem nog vrij zacht was. Dit kun je voorkomen door de bodem te maken van verkruimelde koekjes, vermengd met 50 gram gesmolten boter. Daar wordt de bodem steviger van.

(helaas heb ik geen foto gemaakt van het eindresultaat, oeps!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten